Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

Klik Untuk Belanja Saye :P

Friday, December 02, 2011

Perlukah Sekufu Dalam Mencari Pasangan?...

Semalam aku tgk Semanis Kurma (SK),,best tajuknye...Perlukah Sekufu?..tetamu jemputannye adelah Ustaz Bad dari Jbtn Agama Islam Negeri Pahang, Suhaimi n isterinya Ina Naim...(^_^) klakar jugak ustaz nih...heee~

apekah sekufu nih??? sekufu ni maknanya persamaan, kelayakkan atau sepadan..kalau tak dapat cari yg sepadan pon carilah yg hampir2 sewaktu dengannya....(^_^) tujuannye adalah untuk membina rumahtangga yg lebih bahagia supaya tidak timbul ungkit mengungkit.

ok ok....Perlukah sekufu?? jwpannya ya..kerana pasangan suami atau isteri yg sekufu dpt membentuk rumahtangga yg lebih harmoni..tetapi Islam tidak meletakkan harta, pangkat, rupa, pendidikan itu ditangga yg pertama sebaliknya carilah pasangan yg elok agamanya kerana dia adalah penyelamat bukan sahaja di dunia malah diakhirat nanti..Agama adalah yang paling utama..kemudian tgk pula pada akhlaknye...

Kata ustaz Bad lagi..terutama bagi seorang suami, mereka perlu ada 3 RAS  ye...iaitu
1) Beras - bertanggungjawab dlm  memberi dan mencari nafkah utk keluarga
2) Keras - menjadi pemimpin keluarga kepada isteri dan anak2 (sifat ketua keluarga)
3) Waras - elok agamanya n sentiasa rasional, bertolak ansur..

ade lagik..ade lagik..seorang suami tu jugak perlu ada 3 jenis kunci untuk mendapat kebahagiaan iaitu
1) Kunci rumah (tempat tinggal xkesah la rumah sewa ke ape jnji xduduk bwah jambatan- ustaz Bad kate)
2) Kunci kereta or motor (pengangkutan kene ade supaya senang nk bergerak)
3) Kunci pejabat (ada kerje la klu xde kunci pejabat kunci drawer pejabat pon jadila - ustaz Bad kate jgk..)

Lagik ape yg ustaz Bad kate..berkahwinlah dengan pasangan yang berbeza utk saling melengkapi antara satu sama lain..Ibarat melihat pantulan diri kita dalam cermin. bila kita angkat tgn kanan,dlm cermin akan angkat tgn kiri en...camtula..kena carik yg berbeza.....(^_^)

sebab biasanya sebelum kawin tu, kita cuma nmpk 60% saje personality pasangan... depan bukan main penyabarnye.. blakang kite campak kucing plak.." kate ustaz Bad melawak...huhuhu adeiii  :P (tapi bg aku lain plak...orang yang kenal aku, itulah diri aku...xde cover punye..kasarnye lebih...lebih baik menjadi diri sendiri kan kan kan...hehehe lain padang lain rumputnye..) 

ok mcm mane nk menjadikan keluarga itu HARMONI dalam perkataan HARMONI itu sendiri....kesimpulan yg telah dibuat melalui tajuk perlukah sekufu..

H- Hormat menghormati
A- Ambil berat
R- Ramah mesra
M- Makan bersama
O- Ok selalu jgn KO
N- Nikmat
I- Istiqamah (kasih syg,adab dan ibadat)

Pokok pangkalnye yg paling penting, paling utama, paling atas sekali adalah agama, akhlak, pendidikan, harta rupa..lepas tu kena saling tolak ansur, jujur, tiada rahsia antara suami isteri.....dan  teruslah berdoa kepada Allah s.w.t yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang...kerana dalam surah An-Nur ayat 32 menyatakan,

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang salih dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya, kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui"

  • lelaki yg baik adalah untuk wanita yg baik dan begitulah sebaliknya....
  • perkahwinan juga adalah anak kunci kepada pintu rezeki..



0 jejari budak comel menari nari:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...